التفسير الموضوعي للقرآن الكريم بين الأصالة والتجديد

التفسير الموضوعي للقرآن الكريم بين الأصالة والتجديد

 

علي محمود عمر، قسم الدراسات الإسلامية، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة البحر الاحمر.

 

 السنة: 2014

مستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى بيان أن التفسير الموضوعي هو المنهج الذي يتخذه المفسر سبيلاً للكشف عن مراد الله من خلال المواضيع والقضايا التي تعالجها الآيات. و بيان الدراسة الدلالية لبعض المفردات القرآنية في مختلف سور القرآن وتكاملها مع بعضها في منطقية و انسجام. اتبع المنهجين هما: المنهج التحليلي والمنهج الاستقرائي لتحليل النصوص القرآنية في السور والآيات. من نتائج هذه الدراسة: إن التفسير الموضوعي هو علم قديم حديث بدأ في عصر النبوة ثم اكتملت جوانبه وتأصلت قواعده وأركانه في عصرنا الحاضر، إثبات الوحدة الموضوعية في الدراسات القرآنية كما هو الحال في الدرسات النقدية الأدبية،  إبراز الإعجاز البياني واللغوي في دلالات الآيات القرآنية ومفرداتها من خلال تناول التفسير لموضوعات مختلفة في الحياة الفكرية أو الاجتماعية أو الكونية، توصي الدراسة طلاب العلوم الشرعية في الدراسات القرآنية بالاستفادة من أسلوب التفسير الموضوعي في الأبحاث القرآنية والرسائل العلمية في الدراسات العيا لإثراء المكتبة الإسلامية والعلوم الإنسانية والعناية بمنهجية القرآن في البحوث والدراسات المختلفة في كل مناحي الحياة.

 

Abstract

 

This study aimed to elucidate that the objective interpetation is the approach that an interpreter uses as a means to reveal what Allah wants through issues and subjects tackled by the verses. It aimed, futher, at showing the semantic study of some Qur’an vocabularies in different verses and its integration with each other in a logical and harmonic manner. Two methodologies were applied: the analytical and the inductive methodologies in order to analyze the Qur’anic texts in the verses. One of the results of the study was that the objectives interpretation is an old modern science. It began in the era of prophecy and its aspects completed and its rules consolidated in our current age, further to establish the objective unity in the Qur’anic studies as the case in literary critical studies, and to show the linguistic and rhetorical miracle of connotations of Qur’anic verses and its vocabularies by touching on interpretation of various topics in intellectual, social or cosmic life. The study recommended students of Sharia sciences and Qur’anic studies to make use of the objective interpretation in the Qur’anic researches, scientific dissertations with the aim of enriching the islamic library and humane sciences with various studies and researches in different walks of life.

 لتصفح و تحميل الورقة من المستودع الرقمي لجامعة البحر الأحمر.. أضغط هنا

 

 

 

 

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
إلى الاعلى >>

مسحاحة اعلانية

مساحة اعلانية 2

مسحاحة اعلانية 3